Hur man wokar

Att ha i en wok

Kryddor och örter används rikligt. Ingredienserna i maträtterna är många. Man använder mycket rotfrukter, grönsaker och frukt. Detta gör maten rik på antioxidanter, vitaminer och fibrer samt på färger och smaker. De här fördelarna har vi i väster också fått upp ögonen för. De flesta matbutiker har numera speciella hyllor med ingredienser för wokning, allt från såser till groddar och bambuskott. Egentligen behöver man dock inga exotiska råvaror utan kött, fisk och grönsaker av alla slag fungerar alldeles utmärkt. Har du ingen wok men vill prova på ändå så går det bra med en större och gärna lite djupare stekpanna eller en traktörpanna.

Förbered alla ingredienser

I Asien wokar man ofta i olja. Men det går även bra att använda smör eller margarin. Wokning sker snabbt, små mängder mat steks mycket hastigt på stark värme, 170–180°. Därför är det viktigt att alla ingredienser är väl förberedda. Kött och fisk ska skäras i jämna, tunna skivor eller strimlor. Grönsaker med kort tillagningstid som t ex paprika kan skäras i något tjockare strimlor än rotfrukter som skärs tunt. Ris och såser ska också vara klara innan du börjar att woka maträtten.

Det går utmärkt att tillaga nästan all mat i en wok. Fisk, kött och kyckling samt grönsaker. Grönsakerna behåller mycket av sina vitaminer och om man wokar dem i lite olja har kroppen lättare att tillgodogöra sig alla nyttiga antioxidanter.

Ordning att tillsätta ingredienserna i wokpannan

  1. Allt rått protein, såsom kött, kyckling, fisk och tofu.
    Woka tills det är klart och ta sedan upp ur pannan och håll det varmt, lägg tillbaka med såserna senare.
  2. Råa grönsaker, nudlar, ris och kryddor (ex. hackad chili).
  3. Färdiglagat kött och fisk.
  4. Såser och flytande kryddor.
  5. Färska örter och garnityr.

Recept på wok hittar du här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *